انواع آموزش های سازمانی
با افزایش رقابت بین کسبوکارها، تمامی سازمانها و شرکتها تلاش میکنند از رقبای خود پیشی بگیرند. دراینبین وجود چالشها و مشکلات در کسبوکارهای مختلف و سازمانها امری اجتنابناپذیر است. برای حل مشکلات بهترین راه بهرهگیری از آموزش های سازمانی است.
آموزش سازمانی مهارت کارکنان را افزایش میدهد و موجب بهبود عملکرد آنها و درنهایت افزایش بهرهوری سازمان میشود. در این راستا انواع مختلف آموزشهای سازمانی وجود دارد که بر اساس نیازهای آموزشی، منابع موجود، نوع سازمان و… تعیین میشود. رایجترین انواع آموزشهای سازمانی عبارتاند از:
1. آموزش های مقدماتی/ جهتگیری
این نوع آموزش برای تمامی کارکنان جدید اجرا میشود که علاوه بر استقبال، معرفی و معرفی کارمند جدید به سازمان یک برنامه آموزشی درباره اصول اولیه مانند تعامل با رؤسا و همکاران برای آنها اجرا میشود. همچنین آشنایی با ارزشهای شرکت، ساختار و سیاستهای سازمان، فعالیتهای سازمان و… از دیگر بخشهای آموزش های سازمانی مقدماتی است.
2. آمورزش مهارت های نرم
بخش دیگری از آموزش های سازمانی مربوط به آموزش مهارتهای نرم یا مهارتهای بینفردی است که شامل ارتباطات، رفتارها، نگرشها، ارزشگذاریها و… است که بهمنظور تعامل سازنده با سایر افراد حاضر در سازمان انجام میشود. افراد از طریق این آموزشها یاد میگیرند که چگونه با سایرین ارتباط برقرار کنند، تعارضها را مدیریت کنند، مدیریت زمان، مدیریت استرس، توانایی حل مسئله و… از دیگر مهارتهای نرم هستند که یادگیری آنها برای بهبود عملکرد نهایی سازمان ضروری است.
3. آموزش مهارت های فنی
مشخص است که در آموزش های سازمانی پرداختن به آموزش مهارتهای فنی هم اهمیت زیادی دارد. منظور از مهارتهای فنی مهارتهای لازم برای انجاموظیفه در حوزه مرتبط با شغل کارکنان است. باتوجهبه رشد سریع تکنولوژی، در کسبوکارهای مختلف کارکنان سازمانها نیازمند یادگیری مهارتهای جدید مرتبط با شغل خود هستند. عدم توجه به این بخش موجب بروز شکافهای مهارتی شده و درنتیجه عملکرد کارکنان و سازمان به طرز وحشتناکی کاهش مییابد.
4. آموزش آنلاین
در مبحث آموزش های سازمانی یادگیری آنلاین نقش مهمی دارد. در این روش بهترین روشهای آموزشی در بستر اینترنت ارائه میشود و کارکنان بهراحتی میتوانند از آن بهره بگیرند. تدوین و اجرای یک سیستم منسجم مدیریت آموزش برای برگزاری دورههای آموزشی نقش مهمی در سازماندهی و آموزش محتواهای موردنظر دارد.
5. آموزش خدمات و محصول
برای اینکه سازمانها بتوانند خدمات یا محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند و سهم مناسبی از بازار هدف کسب کنند باید کارکنان آنها درباره محصول یا خدمات سازمان اطلاعات کافی داشته باشند و بتوانند آن را به شکلی مؤثر به مشتریان معرفی کنند. به همین دلیل و برای افزایش فروش و بهرهوری لازم است مدیران سازمان آموزشهای کافی درباره محصول یا خدمات خود را برای کارکنان فراهم سازند.
آموزش های سازمانی یک مهارت و تخصص مهم است که تنها افراد متخصص در این حوزه میتوانند آن را به بهترین صورت اجرا کرده و موجب افزایش عملکرد نهایی سازمان شوند. آموزش های سازمانی و عارضه یابی کمک میکنند تا با اجرای استراتژیهای اصولی توسعه کسب و کارها رشد چشمگیری داشته باشد. مشاوره با متخصصان این حوزه اولین گام بهسوی موفقیت سازمانی است.
من، دکتر علی ناصرحجتی با تحصیل و تدریس در برترین دانشگاههای ایران و خارج از کشور و همکاری با سازمانهای معتبر، تجارب حرفهای ارزشمندی در این زمینه کسب کرده ام؛ تا جایی که بسیاری از سازمانها و صاحبان کسبوکار در داخل و خارج از کشور تجربههای موفقی از همکاری با بنده دارند.
مزایای آموزش های سازمانی
در یکی از مقالات مجله Harvard Business Review آمده است که وقتی سازمانها کارکنان خود را آموزش میدهند هم سازمان و هم کارکنان سود میبرند. آموزش کارکنان موجب بهبود مهارتهای آنها شده و درنتیجه بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت میگذارد. به همین دلیل میتوان گفت مزایای آموزش های سازمانی عبارتاند از:
توانمند شدن کارکنان
جذب استعدادهای برتر
حفظ سطوح مختلف نوآوری و ماندن در صحنه رقابت
افزایش وفاداری کارکنان به سازمان
افزایش کیفیت محصولات یا خدمات
افزایش سرعت پیشرفت در تغییرات سازمان
ایجاد تعامل سازنده کارکنان با منابع و مشتریان
بهبود مشتریمداری و تأثیر بر عملکرد نهایی سازمان
روش های تحلیل در سازمان برای عارضه یابی
عارضه یابی سازمانی موجب افزایش هوشیاری خواهد شد. یکی از مهمترین وظایف کارشناسان و مشاوران کسبوکار جمعآوری دادهها و تحلیل آنها است. مهمترین روشهای تحلیلی در عارضهیابی سازمانی عبارتاند از:
مصاحبه
پرسشنامه
مشاهده
ثبت و بررسی حوادث مهم
تحلیل سوابق، گزارشهای ارزیابی و ادبیات سازمانهای دیگر
برگزاری کارگاهها و سمینارهای شناسایی مشکل یا حل مسئله
همچنین موضوعاتی شامل تحلیل و تخصیص منابع، تحلیل اهداف، تحلیل وضعیت داخلی سازمان، تحلیل سیستمها و فناوری، تحلیل اهداف و تحلیل روندهای تعامل پویای سازمان با محیط خارج موردمطالعه و ارزیابی قرار میگیرند.
کارشناسان عارضه یابی سازمانی دارای تحصیلات، دانش و سابقه حرفهای در زمینه مارکتینگ و کسبوکارها هستند. من نیز در حوزه عارضهیابی سازمانی سابقه درخشانی دارد و توانسته است با توانایی بالا در تحلیل دادهها و قدرت حل مسئله راهحلهایی اساسی در جهت حل مشکلات سازمانها ارائه دهد.
برترین مدل های عارضه یابی سازمانی
مشاوران و متخصصان مارکتینگ با استفاده از بهترین مدلهای عارضه یابی سازمانی نقاط ضعف و ریشه مشکلات سازمان را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدام میکنند. انتخاب مدل عارضهیابی باید متناسب با کسبوکار و سازمان موردنظر باشد. مهمترین مدلهای عارضهیابی سازمانی عبارتاند از:
مدل مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM)
مدل چرخه دمینگ (PDCA)
مدل ویس بورد (Weisbord)
مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
مدل شش سیگما (Six Sigma)
مدل بالدریج (Baldrige)
مدل مکنزی (McKinsey)
چرخه عارضه یابی
هر سازمان بر اساس وسعت و ویژگیهای خود مشکلات بزرگ و کوچک دارد و هیچ سازمانی نمیتواند ادعا کند که عاری از مشکل است. درک و شناسایی مشکلات و عارضه یابی سازمانی نقش زیادی در توسعه سازمان و دستیابی به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت دارد.
تشخیص بهموقع عارضههای سازمانی نقش زیادی در کاهش هزینههای مختلف دارد. برای شناسایی مشکلات سازمان باید نسبت به سازمان و تمامی جزئیات مربوط به فرایندهای سازمانی درک درستی داشت تا بتوان ازطریق یک چرخه صحیح، مشکلات را حل کرد. مراحل اصلی چرخه عارضه یابی سازمانی عبارتاند از:
بیان مشکل و چالش اصلی سازمان
شناسایی نشانههای وجود مشکل در سازمان
ریشهیابی دلایل ایجاد مشکل
تعیین روابط بین علتهای مشکل
تعامل و گفتگو با مدیران سازمان
طراحی و پیشنهاد راهکار و استراتژیهای عملی
انتخاب و اولویتبندی راهکارهای صحیح
من به عنوان مشاور، مدرس و کارشناس دیجیتال برندینگ، مارکتینگ و… با سوابق تحصیلی و حرفهای درخشان و سابقه ۱۷ساله در زمینه عارضهیابی سازمانی مشاوری مطمئن برای حل مشکلات سازمانی و کسبوکارها است. برخی سوابق تحصیلی من عبارتاند از:
دکترای کامپیوتر با گرایش مدیریت IT
دکترای سیستمهای Nanoscale از دانشگاه آلبرتا کانادا
پست دکترا در رشته نانوتکنولوژی
چک لیست عارضه یابی سازمانی
در مبحث آموزش های سازمانی و عارضه یابی توجه به چک لیست عارضه یابی اهمیت دارد. فرایند عارضهیابی در سازمان همانند حفر زمین است و باید لایهلایه انجام شود تا تمامی بخشها مورد ارزیابی قرار گیرند. با داشتن چکلیست تمامی موارد را مدنظر قرار خواهید داد و هیچ موردی از قلم نمیافتد.
باید توجه داشت که چکلیست عارضهیابی یک سازمان با سازمان دیگر متفاوت است؛ اما در حالت کلی بخشهای مختلف چکلیست عارضهیابی سازمانی عبارتاند از:
بخش منابع انسانی شامل آموزش یا استخدام
بخش مالی شامل شاخصها و برنامهریزی مالی
بخش عملیات سازمانی شامل تأمین منابع در کنار کنترل کیفی
بخش بازاریابی شامل استراتژی و مسیرهای آفلاین یا آنلاین بازاریابی
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید: